Turnul cu pielea lepădată

 

(Poarta Forkesch – Mediaș)

 

 


 

 

Una dintre mândriile de altă dată ale orașului de pe Târnava Mare este turnul din sudul vechii incinte, cel care conducea călătorii pe drumul Agnitei și al Sibiului. După bârfele unor para-istorici ar data din jurul anului 1450. Alții, cu mușchi mai tare, au și scris pe el că s-ar data în perioada 1494-1534. Dar, sigur, nu știe nimeni.

A trecut el prin vremuri și mai grele, nu-i vorbă… Amăgiți de acoperișul său ciudat, o parte din necunoscători sunt gata să jure că este cel original. Noi însă jurăm că este o făcătură de restaurare, care arată onorabil. Poate sunt amintiri din vremurile în care Hermann Fabini era arhitect al orașului și își făcea meseria bine, nu pentru salarii capitaliste. De la un timp, primarii post-revoluționari s-au întrecut să dea gata imagini de cetate veche, nu doar dărâmând maghernițe, punând plombe și cârpind rupturi, ci chiar reconstruind. Cea mai cea dintre părțile de cetate cu care Mediașul își putea surprinde vizitatorii, era tocmai turnul din acest titlu și o parte bună de curtine, aflate spre est, către drumul Sighișorii. După ce o vreme s-a dovedit că expoziția de istorie medievală a orașului nu-și potrivea pielea la scheletul său, a fost gol și trist. Ca totul să fie din nou frumos, în miezul de turn s-a pus un post de radio activ, care nu s-a lăsat până astăzi înghițit de concurența marilor rețele provinciale ori naționale. Până la o vreme, singură scamă de pe haina cea nouă a turnului a fost antena postului de radio.

Ei bine, nu a trebuit să treacă prea mult timp ca să explodeze din tenebrele proastei lucrări și a la fel de proastei înțelegeri a monumentului, lucrurile despre care vom scrie mai departe.

Un „deștept” din Primărie a decis ca porțile turnului trebuie să rămână închise. Noi bănuim că istețimea s-a născut după ce s-a dovedit că hersa cea nouă nu mai poate fi ridicată (fig. 1). Porțile sunt pe o singură parte, exterioară, așa că, sub turn se poate pătrunde dinspre oraș, de pe strada care s-a numit inițial ca și turnul, apoi a fost, pe rând: I. V. Stalin, 8 Mai, iar acum și-a dobândit cel mai meritat dintre nume, ca un adânc omagiu adus scriitorilor de istorie, adică Nicolae Iorga. Și cum avem români multiplu și secular educați în cultul zeiței traco-beget-romales Hygieea, sprijiniți sau nu de reziduurile produselor crâșmei vecine, spațiul de sub poartă s-a metamorfozat în pișuar cetățenesc (fig. 2 - 3). Un loc ideal, protejat de priviri de trecători pudici, cu mirosuri dintre cele mai stimulative pentru producția de uree.

Evident că nu din cauza depozitului de bere procesată s-a întâmplat ca turnul să-și schimbe, încet, dar foarte sigur, laturile sale prea frumos albite, dar prea prost zugrăvite și foarte prost protejate de igrasie. Ca după o expunere prea bruscă la soare ori, poate, pentru a mai crește în înălțime, cu gând de zbor spre orizontul în care au plecat și sașii, a început să-și lepede pielea (fig. 4 - 5). Oricine locuiește într-o casă fără tapet, poate să-și dea seama că ceea ce se întâmplă se-ntâmplă pentru că zugravii turnului au fost prea slabi meseriași ori prea mari hoți. Cum nu este nici casa unchiului pe care trebuie s-o moștenim, nici chiar blocul din cartierul „Gura Câmpului”, turnul are la Primărie documente care îi arată clar ori pe cârpaci ori pe furăcioși. Nu suntem siguri că postul radiofonic ar rezona la problemă, el fiind un chiriaș al aceleiași instituții care nu s-a putut feri de urinători pe monumente istorice, nici de incompetenți ori tâlhari.

Se întâmplă ca turnul să urmeze stilul unei nenorocite de table care amintește gloria trecută a Ministerului Culturii (fig. 6). Nu a scos-o nimeni de acolo ca să țintuiască memoria de fapte trecute și, mai ales, să indice pe viu cum se produc degradările unor produse și de ce ar mai fi nevoie de alți restauratori, din timp în timp. Dacă nu să pună osul la zidării, măcar să urnească indicatoare scorojite și pline de rugină. Dar, după cât se pare, menținerea acelor panouri metalice face parte din politica națională de dovedit delăsarea cu ajutorul documentelor materiale. Asemenea plăci împodobesc din plin peisajul luminos post-mioritic, cu alte sute de monumente aflate la beție de stăpâni.

Cum orice critică nu este completă dacă nu este și constructivă, iată ce propunem comitetelor puternice ale cetățenilor locali:

- ridicarea hersei și deschiderea forțată a porților de turn. În acest fel, curenții naturali vor eroda mirosul, iar spațiul nu va mai oferi perdea celor cu bășica plină și prea departe de case ori de WC-uri obligatorii din cârciumi.

- convocarea pompierilor voluntari, prepararea unei cisterne cu lapte de var și stropirea lui, prin tulumbe, pe suprafețele turnului;

- după aceste fapte, invitați primarul, consiliul local, postul de radio, protopopul ortodox, care stă în josul străzii, și călugării franciscani care ocupă fosta parohie catolică (mănăstirea medievală) și se pregătesc sufletește să preia și corpul în care a funcționat odinioară muzeul local, pentru a le mulțumi că există cu toții. Lumea reunită va trăi un nou moment de fericire municipală.

Aceasta este urbea unde s-a desfășurat al VI-lea festival medieval „Cetatea Medievală”! Adică chestia aia care, de nu știați, promoveaz㠄tunelele ce împânzesc cetatea, ochii tainici ce privesc de pe ziduri sau din acoperișuri, ori strugurii de aur fermecați [care] deconspiră tulburătoarea poveste a Torcătoarei, a fracmasonilor care au zidit cetatea [!!!], a cultului feminin medieval, a vrăjitoarelor arse pe rug, a turnului înclinat al bisericii” (conform http://dordeduca.ro/evenimente/festivalul_medias_cetate_medievala/6346/).

Tot aici trăiesc și prosperă celebrii bufonari autointitulați „cavalerii de Mediaș”, înfrățiți la clovnerii cu cavalerii „Gladius Dei” [spada aia cu care Domnul a tăiat avânturile lui Saul și David], „Garda Bistriței” [nici vorbă să fie Garda de fier redivivus!], „Cavalerii Cetății Bârsei” [care o fi aia, domnule?] și „Străjerii Coroanei” [a cui, domnule?]!

În teatrul modern, decorul este doar un pretext…

Noi să fim sănătoși și la fel de inculți și nesimțiți.

 

Turn-mentalul Mediensis 

 

Back